NettitohtoriHah! Miksi tilaisin Nettihotellista?

Tiedän palveluntarjoajan joka tarjoaa 100 000 MB levytilan samaan tai varsin pieneen lisähintaan!

Luonnollisesti kehotamme vertailemaan palveluita omien kriteeriesi mukaan ja tekemään päätöksen niiden perusteella. Tässä kuitenkin muutamia varteenotettavia seikkoja, joita kannattaa huomioida palvelua vertaillessa:

Levytilan todellinen tarve suhteessa levytilarajaan

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, paljonko oikeastaan tarvitset levytilaa webhotelliisi. Kannattaako välttämättä maksaa ylisuuresta, kymmenien gigatavujen levytilasta, jos todellinen käyttötarpeesi ei kuitenkaan ole niin suuri - varsinkaan kun tällaisen palveluntarjoajan tekniikalla palvelun toimivuus ei välttämättä jatkossa olekaan taattu. Perusteluja seuraavassa:

Monet - erityisesti ulkomaisia palvelinlaitteistoja vuokraavat webhotellipalveluntarjoajat - käyttävät markkinointikeinonaan ns. overselling- eli ylimyyntitekniikkaa. Asiakkaalle saatetaan luvata webhotellipakettiin useiden kymmenien tai jopa satojen gigatavujen levytila jopa muutaman kympin vuosihintaan.

Tarjottu palvelu voi kuulostaa asiakkaan kannalta houkuttelevalta, mutta markkinointitekniikassa piilee selkeä riski. Palveluntarjoajan käytössä ei useimmiten ole kuitenkaan kaikille asiakkaille luvattua levytilaa läheskään vastaava määrä, vaan palvelinten todelliset kiintolevytilat alittavat asiakkaille luvatut levyrajat yhteenlaskien pahimmillaan monisatakertaisesti. Tästä seuraa väistämättä ennen pitkää ongelmia.

Overselling-palveluntarjoaja luonnollisesti luottaa siihen, että kaikki asiakkaat eivät koko levytilaa käytä ja tästä syystä palvelu voi toimiakin alkuun moitteetta. Tilanne kuitenkin muuttuu siinä vaiheessa kun asiakkaiden levytilat alkavat vähitellen täyttyä. Järjettömän suurta ylimyyntiä harrastanut palveluntarjoaja alkaa kohdata tällöin ongelmia, sillä siinä vaiheessa kun tietty osa asiakkaista on täyttänyt levytilansa hän joutuu hankkimaan lisää uusia palvelinlaitteita ja levytilaa samojen vanhojen asiakkaiden käyttöön, saamatta kuitenkaan lisää tuloja asiakkailtaan.

Perusteltu esimerkki

Ongelmat kasvavat eksponentiaalisesti verrattuna siihen miten suurta overselling-myyntiä palveluntarjoaja on harrastanut. Otetaan pieni esimerkki:

  • Oletetaan, että palveluntarjoaja lupaa käyttöösi 100 Gt levytilaa tiettyyn marginaaliseen hintaan (esimerkiksi jopa vain muutaman kympin vuodessa) laskien sen varaan, että valtaosa levytilaa ei käytä.
  • Samaan aikaan palvelin, johon asiakastunnukset sisällytetään sisältää esimerkiksi vain noin 400 Gt kiintolevyn.
  • Jotta palvelun tarjoaminen olisi millään muotoa kannattavaa, yksittäiselle palvelimelle on sijoitettava kuitenkin aina vähintään muutamia satoja asiakastunnuksia. Ajatellaan minimimääräksi esimerkiksi 300 asiakasta per palvelin

Esitetyssä skenaariossa 300 asiakasta x 100 Gt levytilaa tekee yhteensä 30 000 Gigatavua luvattua tilaa. Palveluntarjoajalla on kuitenkin käytettävissä tilaa ainoastaan 400 Gigatavua. Mitä tilanteessa tapahtuu jos esimerkiksi ainoastaan viisi asiakasta päättää käyttää koko luvatun sivutilan kerralla? (Vastaus: sivutila ei riitä ja palveluntarjoajan on hankittava uusi palvelin viidettä asiakasta varten. Miten kannattavaa luulet tällaisen toiminnan pian olevan?)

Esimerkki on sinänsä kärjistetty, sillä lopulta harva käyttäjä tarvitsee käyttää kuin murto-osan luvatusta levytilasta. On kuitenkin selvää, että webhotellipakettien levytiloilla on taipumusta ajan mittaan täyttyä asiakkaan siirtäessä levytilaan vähitellen lisää tiedostomateriaalia ja esimerkin kaltainen ongelmatilanne lähestyy ennen pitkää.

Saman levytilan jakaminen useammalle verkko-osoitteelle

Lisäksi joissakin tapauksissa palveluntarjoaja on voinut vieläpä luvata, että asiakas voi jakaa samaa levytilaa useamman verkko-osoitteen käyttöön. Kun asiakas maksaa ensimmäisen verkko-osoitteen kotisivutilasta, mutta saa jatkossa lisäsivutilat samaan hintaan, palveluntarjoajan työmäärä kasvaa koko ajan, mutta asiakkaan maksama hinta (joka on usein lähtökatteeltaankin varsin marginaalinen), pysyy samana.

Koska palveluntarjoajan työmäärä ja kustannukset kuitenkin samalla jatkuvasti kasvavat, seurauksen voi arvata ennalta: palveluntarjoajan kulut ja työmäärä kasvavat pian sellaisiksi, ettei palvelun tarjoaminen ole enää kovinkaan kannattavaa ja pahimmillaan palvelu huononee käyttökelvottomaksi tai jopa loppuu.

Tästä syystä kannattaakin miettiä, kumpaa arvostat enemmän: toimivaa palvelua järkevällä levytilaa, joka riittää kuitenkin hyvin tarpeisiisi - vaiko kenties tarpeettoman suurta levytilaa, jota et koskaan kuitenkaan välttämättä kokonaan tarvitse, ja jonka toimivuus voi jatkossa olla kannattavuuden riskirajoilla. Jälkimmäinen, kenties alkuun houkuttelevaltakin kuulostava valinta saattaakin siis ennen pitkää osoittautua tyhjästä ja huonosti toimivasta palvelusta maksamiseksi.

Valitessasi Nettihotelli.fi:n palveluntarjoajaksesi, et tee kompromissia!

Olemme hinnoitelleet palvelupakettimme edullisiksi, mutta kuitenkin siten, että niiden tarjoaminen on kannattavaa myös tulevaisuudessa. Useimpien käyttäjien kotisivutilantarve on kuitenkin sähköpostiosoitteetkin mukaan lukien korkeintaan muutamia satoja megatavuja. Miksi siis maksaisit turhasta ostaessasi overselling-palveluntarjoajan lupaaman kuvitteellisen levyrajan, jota et kuitenkaan koskaan kokonaisuudessaan käytä ja riskeeraisit samalla palvelusi toiminnan?

Valitsemalla Nettihotellin palveluntarjoajaksesi, teet hyvän ratkaisun, sillä...

  • Kaikki palvelimemme sijaitsevat Suomessa! Olemme suomalaisomisteinen vakavarainen velaton yhtiö.
  • Toimimme myös ympäristöystävällisesti ja kompensoimme hiilidioksidipäästömme 100%:sesti.
  • Tilarajamme on mitoitettu järkevästi, riittäen hyvin kaikille asiakkaillemme
  • Emme tingi turvallisuudesta: esimerkiksi palvelinlaitteiden kiintolevyt on kahdennettu ja varmuuskopioitu, roskapostisuodattimet ja virustorjunta kuuluvat vakio-ominaisuuksiin
  • Pääset nauttimaan nopeasta ja hyvin toimivasta asiakaspalvelusta - nyt ja myös tulevaisuudessa!
  • Et maksa turhasta - webhotellipakettien hinnat alkaen vain 2,45€/kk! (sis. info-domainin)

Näitä näkökulmia suosittelemme siis pohtimaan vertaillessa eri palveluntarjoajia.

Takaisin